-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:2156 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:18

نيازهاي مادي و معنوي انسان چه چيزهايي است؟

نياز مادي بشر، گمشده اي نيست. او به خوبي مي داند كه چگونه از مواهب طبيعي و نعمت هاي الهي، بهره مند شود. طبيعت مادي انسان ها تفاوتي با طبيعت ديگر جانداران و حتي گياهان در وابستگي فطري به عالم ماده و رفع نياز غريزي از آن ندارد.

به جز بشر كه با حشر انساني محشور مي شود، ساير موجودات ابتدا و انتها شروع و پاياني دارند. البته در اين كه حيوانات نيز محشور مي شوند در سورة تكوير به آن اشاره شده است. تفصيل مطلب به بحثي گسترده نياز دارد، ولي معاد و قيامت و زندگي در عالم آخرت، مقصد اصلي انسان ها است. پس نياز اصلي و عمدة انسان ها ارضا شدن با زندگي حيواني و مادي نيست. خداوند روح انسان را بر مي گزيند و به نفخه اي از خود، با جسمي كاملاً مادي و زوال پذير به نام بدن، آشنا مي كند و او را با چنين حربه اي مي آزمايد تا دوباره آن را به سوي خود بخواند و در سراي ابدي به آن چه در اين دنيا پرداخته، سزايش دهد. در نتيجه انسان به چيزي فراتر از عالم طبيعت يعني مسائل مربوط به روح و به تعريف روشن تر معنويت نيازمند است.

در آن هنگام كه آدم و حوّا آفريده شدند، در منزلگاهي به نام دنيا به سر

نمي بردند و آدم به خدعه و مكر شيطان از مصدر و مأواي اصلي اش دور شد:

و گفتيم اي آدم! تو با همسرت در بهشت سكونت كن و از (نعمت هاي) آن از هر جا

مي خواهيد گوارا بخوريد. (امّا) نزديك اين درخت نشويد كه از ستمگران خواهيد شد. پس شيطان موجب لغزش آن ها از بهشت شد و آنان را از آن چه در آن بودند، بيرون كرد و (در اين هنگام) به آن ها گفتيم: همگي (به زمين) فرود آييد در حالي كه بعضي دشمن ديگري خواهيد بود و براي شما در زمين، تا مدت معيّني قرارگاه و وسيلة بهره برداري خواهد بود.1

و اينك فرزند آدمي دمي چند به زندان تن و بدن مجبور است و مي بايست به نياز هاي معنوي اش كه جز تعبد و رسيدن به معرفت نيست، برسد. وجود عقل و ارسال رسل و تبيين احكام دين و الزام به تقليد، موجب رفع نيازند. خداوند بشر را جز براي عبادت و عرفان و شناخت، نيافريد: من جنّ و انس را نيافريدم جز براي اين كه عبادتم كنند2(و از اين راه تكامل يابند و به من نزديك شوند). رسيدن به نيازهاي معنوي موجب رسيدن به سعادت اخروي و بازگشت به اصل و مصدر است و اين به قصد و رضا و تسليم و اطاعت در برابر اوامر خدايي ميسر است و نياز معنوي تفسيري غيز از اين ندارد.

1 بقره (2) آيات 35 و 36.

2 ذاريات (51) آية 56.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.